Sauna

Klik op een vraag om het antwoord te lezen.

Wilt u ons een vraag stellen of een bericht sturen?

Klik dan in het hoofdmenu op 'Contact, route en info' en vul het contactformulier in.

  • Wat is de beste manier van opwarmen en afkoelen?

    Het saunabad is niet alleen het opwarmen in de hete cabine, het is een spel van afwisselend opwarmen, afkoelen en rusten. Maar geen spel zonder spelregels. Het saunabad is een nauwkeurig voorgeschreven ritueel.
    De "routing" is als volgt:
    Toilet - Het is aan te bevelen eerst gebruik te maken van het toilet. Dit voorkomt dat u tijdens het saunagebruik uw cyclus moet onderbreken.
    Douchen - Voordat u de saunacabine in gaat neemt u een warme douche, ook al hebt u eerder op de dag thuis al gedoucht. Het is onder meer het tonen van respect voor uw mede-saunagangers: totale reinheid.
    Afdrogen - Hoewel u na een paar minuten weer nat zult zijn van het zweet is het toch van belang dat het douchen wordt gevolgd door een grondige afdroogbeurt. De handdoek die u daarvoor gebruikt moet bij voorkeur niet dezelfde zijn die u gebruikt in de saunacabine.
    Warm voetenbad - In iedere goede sauna vindt u een warm voetenbad. Voordat u de kabine ingaat warmt u daarin uw voeten gedurende een paar minuten. Door de voetzoolreflex wordt uw lichaam voorverwarmd en versneld op tempera tuur gebracht.
    In de cabine - In de saunacabine (die altijd van hout is) ligt de temperatuur tussen de 50 °C (onderin) tot omstreeks 100 °C (helemaal bovenin). Op de onderste bank is het dus minder heet dan op de bovenste (meestal zijn er in de wat grotere saunakabines drie banken op verschillende hoogtes). Probeert u eerst wat u zelf het lekkerst vindt. Vindt u zitten prettiger dan liggen (of is er geen gelegenheid om te liggen) laat dan wel het hele lichaam op dezelfde hoogte, dus trek uw voeten op, op zitvlakhoogte. Het lichaam wordt dan gelijkelijk verwarmd. Al naar gelang uw reactie kan de eerst saunagang 8 tot 12 minuten duren. Maak van die minuten geen al te groot probleem. U vindt snel genoeg uit wat voor uw lichaam het prettigst is. Waar u wel aan moet denken is dat u een royaal badlaken meeneemt in de cabine, want of u nu zit of ligt, het is wel de bedoeling dat uw hele lichaam zich op het badlaken bevindt, zodat uw zweet niet op het hout komt maar op uw badlaken.
    Afkoelen - Nu u in de cabine zoveel warmte hebt opgeslagen (hoofdzakelijk in uw huid) moet u door goede afkoeling die warmte geleidelijk aan weer kwijt raken. Ook hiervoor moet u de tijd nemen. U begint met een hap frisse lucht in de buitenlucht. Zowel 's zomers als 's winters is het aan te bevelen om even een flinke portie zuurstof binnen te krijgen. Daarna begint het verdere afkoelen van het lichaam. Er zijn daarvoor diverse mogelijkheden in een goede sauna: de waterslang, de koude douche en daarna het dompelbad.
    Weer in het voetenbad - Voor de tweede keer maakt u nu gebruik van het warme voetenbad. Dat bevordert de doorstroming van uw bloed en voorkomt dat u na de afkoeling koud blijft.
    Rusten - Uw lichaam heeft na al deze gezonde inspanning wel even rust nodig. Daarvoor is ten minste 15 minuten rusten in de daarvoor bestemde ruimte zeker zo belangrijk als het voorgaande. U heeft tijdens het verblijf in de saunacabine vocht verloren: tijdens uw rustpauze kunt u dit weer aanvullen met een drankje.

  • Wat doet de sauna eigenlijk met mijn lichaam?

    Een bezoek aan de sauna is vooral voor lichamelijke ontspanning, gezondheid en verbetering van het welzijn. Traditioneel ook nog voor de lichaamsreiniging.
    Tijdens een saunabad wordt de lichaamstemperatuur verhoogd tot wel 39°C (een kunstmatige koorts). Het lichaam reageert daarop door te gaan zweten. Het doel van zweten is het omlaag brengen van de lichaamstemperatuur: de warme wordt met het zweet uit het lichaam afgevoerd.
    Dit heeft verschillende positieve gevolgen. De kunstmatige verhoging van de temperatuur werkt hetzelfde als bij een echte koorts. De ziektekiemen, die het best functioneren bij normale lichaamstemperatuur en bij een verhoogde temperatuur in hun ziekmakende werking worden gestoord, worden op deze manier bevochten. Een temperatuurverhoging in de sauna is dus een preventieve maatregel, die kan helpen om gezond te blijven.
    Als gevolg van de warmte met aansluitend het koude bad ontspannen de spieren en wordt gezorgd voor verlaging van de bloeddruk en een verbetering van de bloedcirculatie, de stofwisseling en de ademhaling. Bovendien verhoogt het het gevoel van welzijn.
    Sauna is goed voor de huid en vertraagt de veroudering van de huid. In een sauna worden de bloedvaten verwijd; de doorbloeding van de huid neemt toe. Bij de afkoelfase vernauwen zich de bloedvaten, waardoor ze getraind worden (vergelijk ook met het effect van wisselbaden bij een zwelling). Het lichaam wordt zeer grondig gereinigd. Oude en dode huidcellen worden gemakkelijker verwijderd. Bij een zeer droge huid wordt de structuur door het opnemen van water en het activeren van de zweetklieren verbeterd. De hoge temperaturen in de saunacabine zorgen ervoor dat al in de eerste paar minuten de huidporiën zich openen en de zweetkliertjes in actie komen. Door invloed van de warmte vindt in ons lichaam een vaatverwijding plaats. De versnelde doorbloeding van de huid dient net zoals het zweten voor het afvoeren van de warmte.
    We gaan zweten om ons lichaam door middel van verdamping te koelen. Het vocht dat nodig is om te zweten wordt direct aan ons bloed onttrokken, waardoor de bloeddruk nog meer zal dalen. Gelukkig hebben we in ons lichaam voldoende 'vochtdepots' liggen en kunnen onze organen heel wat vocht missen, zodat dit tekort aangevuld kan worden. U ververst uw vochtreserves. Een geoefend sauna-bader 'verliest' over het algemeen zo'n halve tot anderhalve liter vocht per saunabezoek. Met het transpiratievocht wordt er echter niet alleen maar vocht (= water) aan ons lichaam onttrokken, maar bijvoorbeeld ook melkzuren die na een grote lichamelijke inspanning in de weefsels zijn achtergebleven. Het lichaam wordt zo door de van binnenuit aangevoerde bestanddelen van het transpiratievocht als het ware 'schoongespoeld'.
    Deze regelmatige opruiming van stofwisselingsresten en van stoffen die na ziekteprocessen zijn blijven hangen is een van de belangrijkste 'diepte-effecten' van het saunabaden. De goede 'dieptewerking' van de sauna wordt het minst verstoord als men het aanvullen van de vochtreserves door te drinken kan uitstellen tot na afloop van het bad. U bouwt weerstand op. Bij regelmatig saunabezoek wordt uw lichaam gehard en zult u ook buiten de sauna minder last hebben van kouvatten dan niet-saunabezoekers. In de saunacabine doet u zo veel warmte op dat u de gang naar buiten in de frisse lucht en de koude douche daarna als prettig ervaart. Het afwisselend verwijden en vernauwen van de bloedvaatjes in de huid zorgen voor een training van het lichaam. Mensen die regelmatig naar de sauna gaan en de saunagang zo'n 2 à 3 maal volgens de regels herhalen trekken zich op deze manier een natuurlijke zomer-/winterjas aan, en zij zullen merken dat zij steeds minder gevoelig worden voor temperatuurverschillen, ook in het dagelijks leven.
    Ook bij een echte griepepidemie heeft de sauna haar waarde als afweermiddel bewezen. Wetenschappelijk werd dit aangetoond door diverse onderzoekingen en in de praktijk wordt dat nog altijd opnieuw bewezen door het grote aantal saunabaders dat bij een algemeen infectiegevaar toch niet door een griepvirus wordt getroffen.

  • Hoe zit het met badkleding in de sauna?

    Sauna de Veluwe heeft vaak dagen waarop badkleding niet is toegestaan. Dit bevordert dat de huid vrij kan transpireren, waardoor de saunagang optimaal resultaat oplevert. Op sommige dagen is echter uitsluitend badkleding toegestaan. Bedoeld om eens kennis te maken, of omdat je gewoon liever niet bloot gaat. Om ook hier optimaal resultaat uit je saunagang te behalen, adviseren we nauwsluitende badkleding die bestaat uit zo min mogelijk textiel. Op alle dagen geldt dat in het restaurant het dragen van een badjas verplicht is.

  • Val ik af in de sauna?

    Een veelgehoorde vraag, waarbij in de meeste gevallen de wens de vader is van de gedachte. Het antwoord kan even kort als onduidelijk zijn: Ja, maar u slankt er niet van af... Daarom is een korte toelichting hier op zijn plaats.
    In de sauna zweet u flink. Mannen over het algemeen meer en gemakkelijker dan vrouwen, maar toch: u raakt tijdens een bezoek aan de sauna heel wat vocht kwijt. En dus ook gewicht. Dat kan variëren van een paar ons tot soms wel meer dan een kilo. Het ligt eraan hoe heet de sauna is en hoeveel iemand zweet. Wie dus vóór een saunabezoek op de weegschaal gaat staan en direct na het laatste rondje weer, zal merken dat zijn of haar lichaamsgewicht is afgenomen.
    Maar juich niet te vroeg, want dat gewichtsverlies is van zeer tijdelijke aard. Het lichaam is veel vocht kwijtgeraakt en heeft dus behoefte aan aanvulling. Een drankje gaat er dus best in. Sauna maakt dorstig, en het duurt dan ook niet lang of het verloren gewicht zit er weer aan. Naar de sauna is dus geen middel om af te slanken.

  • Kan ik naar de sauna als ik zwanger ben?

    Hoewel niet onderzocht op mensen, is er op grond van dierproeven toch reden om aan te nemen dat bezoek aan de sauna in de eerste 14 weken van de zwangerschap niet verstandig is. Bij dieren die tijdens de beginperiode van de dracht aan hoge temperaturen werden blootgesteld, zijn hogere percentages miskramen en aangeboren afwijkingen geconstateerd. Men veronderstelt daarom dat hoge temperaturen in het begin van de zwangerschap mogelijk afwijkingen en miskramen kunnen veroorzaken. Derhalve wordt geadviseerd om de eerste 14 weken de sauna niet te bezoeken.
    Gezonde vrouwen met een normale zwangerschap kunnen na de 14e week van hun zwangerschap met een gerust hart naar de sauna. De sauna is zelfs een prima aanvulling op zwangerschapsgymnastiek. Natuurlijk is het niet goed om te overdrijven. Een aanstaande moeder moet zich die negen maanden op meerdere punten in acht nemen, en dat geldt ook voor de sauna.
    Ook tegen het einde van de zwangerschap (de laatste 4 à 6 weken) is enige voorzichtigheid geboden voor zwangere vrouwen: omdat er al enige ontsluiting kan zijn, is er theoretisch een kans op infectie. Dus vermijd in die periode van de zwangerschap het zitten en zwemmen in baden en maak ter afkoeling na de sauna gebruik van bijvoorbeeld een koude stortdouche.
    Uit diverse onderzoeken is gebleken dat in de saunacabine niet alleen de hartslag van de aanstaande moeder versnelt, maar ook die van de baby. Dat is echter niets verontrustends. Datzelfde gebeurt bij fietsen, traplopen en sporten - allemaal activiteiten die zwangere vrouwen zonder bezwaar kunnen doen.
    De sauna ontspant, en dat komt zowel moeder als kind ten goede. In Finland, de bakermat van de moderne sauna, is het een vanzelfsprekende zaak dat ook zwangere vrouwen regelmatig naar de sauna gaan. De geboorte verloopt er opmerkelijk vlot en gemakkelijk door, zo stelt men daar. Ja, er lopen zelfs heel wat Finnen rond die in de sauna geboren zijn... Dat is in Nederland nog nooit gebeurd, en zo ver zal het ook wel nooit komen. Het kraambed is daarvoor toch een wat geschiktere plaats...

  • Is de sauna geschikt voor mensen van alle leeftijden?

    In Finland zeggen ze: Wie naar de sauna toe kan lopen, kan ook de hete cabine in!

    Met andere woorden, sauna is voor alle leeftijden. De enige uitzondering op deze regel zijn baby’s, want die zijn niet in staat hun eigen lichaamstemperatuur goed te regelen. Maar verder zijn er geen restricties voor gezonde mensen. Een ieder kan genieten van de ontspannende werking van de sauna.

  • Sauna tijdens koorts en gebruik van antibiotica

    Wie koorts en/of een ontsteking heeft kan beter niet naar de sauna gaan. Ook als u antibiotica gebruikt is het beter om even te wachten met een saunabad.
    Antibiotica werken koortsremmend. Tijdens de opwarmfase in de sauna, stoombad, whirlpool enz. loopt de temperatuur van het lichaam op. Deze principes werken elkaar dus tegen; het lichaam is niet in staat dit zelf goed te regelen. Ook de (lokale) warmte die een ontsteking met zich meebrengt kan een reden zijn om maar even te wachten met het saunabad.

  • Wat doet de sauna met mijn bloeddruk en mijn hart?

    Uw bloeddruk is niet altijd constant. Hij stijgt als u zich opwindt of zenuwachtig maakt of wanneer u eet. Hij daalt als u slaapt of als u rustig en ontspannen bent.
    Maar wat gebeurt er met uw bloeddruk in de sauna?
    Door de hoge temperatuur in de saunacabine worden de bloedvaten wijder, met name de bloedvaatjes in de huid. Het bloed heeft dus niet alleen minder weerstand in de bloedvaten maar ook een veel groter stroomgebied. Het gevolg hiervan is dat de bloeddruk daalt. Hoe hoger die bloeddruk is, hoe meer hij zal dalen.
    Bij het afkoelen gebeurt het tegenovergestelde. De bloedvaatjes worden weer nauwer of sluiten zich. Het bloed heeft weer een kleiner stroomgebied en een grotere weerstand. Met als gevolg dat de bloeddruk stijgt - bij mensen met lage bloeddruk meer dan bij mensen met een normale bloeddruk.
    Waarmee we maar willen zeggen dat sauna een regulerende invloed heeft op uw bloeddruk, mits u op de juist manier opwarmt, afkoelt en rust (zie de eerste vraag op deze pagina).
    Japans onderzoek onder leiding van dr. Chuwa Tei laat zien dat een verslechterde aderconditie verbeterde door regelmatig saunabezoek. Dr. Tei vergeleek 10 gezonde mannen met 25 mannen met minstens één van de volgende risicofactoren voor atherosclerose, hoog cholesterol, hoge bloeddruk of suikerziekte. Alle deelnemers gingen twee weken lang elke dag 15 minuten in een droge sauna bij 60 ºC en rustten daarna 30 minuten onder dekens.
    De vaatconditie werd bepaald door meting van het vermogen van de bloedvaten tot uitzetten en contraheren. Deze factor bleek verbeterd in de groep met risicofactoren. De bloeddruk bleek algemeen iets verlaagd. Effecten van de sauna waren vergelijkbaar met die van lichamelijke inspanning.De sauna is daarbij gunstig voor mensen die problemen hebben met lopen. Bovendien is er geen gevaar voor overbelasting van het hart.
    De hitte van de sauna lijkt echter niet aan te raden voor mensen die al gedurende lange tijd een ernstige hartziekte hebben.

  • Is de sauna wel goed voor mijn huid?

    Een mooie, gave en jong blijvende huid is voor veel mensen helaas meer een wens dan een realiteit. En er wordt heel wat geld besteed aan smeerseltjes, crèmes en cleaners om dat ideaal te bereiken of op zijn minst te benaderen. Zonder overdrijven mogen we stellen dat de sauna de grootste vriend is van uw huid.
    In de sauna wordt uw huid beter dan waar ook gereinigd omdat bij zo een hoge temperatuur uw bloedvaten en uw poriën zich maximaal verwijden. Bij het afkoelen gebeurt het tegenovergestelde: ze trekken zich zo dicht mogelijk samen. De doorbloeding zorgt ervoor dat uw huid van binnenuit gereinigd wordt, en bij het transpireren door de hitte worden de verhoornde huidcellen week; onder de douche wast u deze oude huidschilfers eenvoudig af.
    Zowel de saunacabine (waar de temperatuur hoog is en de luchtvochtigheid laag) als het stoombad (waar de luchtvochtigheid heel hoog is en de temperatuur lager) heeft een heilzame werking op de huid. Al na een eerste saunabezoek is het aan uw huid te zien, maar het effect is natuurlijk optimaal wanneer u regelmatig het spel van warm en koud speelt.
    Omdat u in de sauna helemaal bloot bent, kunt u vrijuit zweten en kan de hele huid profiteren. Natuurlijk kan de ene mens beter en sneller zweten dan de ander.
    Maar ook hier geldt: oefening baart kunst. Hoe vaker men een saunabad neemt, hoe meer de zweetklieren geprikkeld worden.
    Even terzijde: het zal u opvallen dat u in een saunacabine wel ziet dat iedereen zweet, maar ruiken doet u het niet! Dat komt omdat aan de hygiëne grote aandacht wordt besteed. Niet voor niets moet iedereen in de saunacabine op een badlaken gaan zitten, want dan kan het zweet niet in de banken trekken.
    Spreuk: Hygiëne is goud, geen zweet op hout! En niet voor niets gaat iedereen die uit de saunacabine komt eerst onder de koude douche vóórdat hij of zij in een dompelbad, zwembad of whirlpool stapt...
    Douche na afloop van het saunabezoek niet met zeep en shampoo. Schoner dan de huid nu is, kan hij niet meer worden. Het enige wat u ermee bereikt is dat de poriën die tijdens het saunabad zo fijn zijn geactiveerd, weer potdicht gaan zitten.

Ja, reserveer een plekje voor mij!

Tags: Sauna De Veluwe algemeen Vragen Contact

Gasten login

×